• Choose:
Inge van Mill © Mark Prins
Foto: Mark Prins
'A photo taken from the heart is meaningful.'

About

Inge van Mill

Inge van Mill (1976, Nederland) is zestien jaar actief als professioneel fotograaf. Zij creëert eigen documentaire / kunst-projecten en daarnaast werkt ze in opdracht: portretten, fotojournalistiek en reportages voor toonaangevende opdrachtgevers. Kenmerkend voor haar stijl is dat vorm, inhoud en emotie zo samenvallen dat er een intrigerende en levendige gelaagdheid ontstaat. Haar werk vertaalt zich in fotografische beelden, interviews en videowerken.

Van Mill maakte kennis met fotografie op het Sint Lucas in Boxtel, opleiding voor reclame- en presentatietechnieken, waar zij in 1998 afstudeerde. Daarna vervolgde ze haar studie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag, richting fotografie, waar zij in 2002 afstudeerde met een reportage over Karim, een 14-jarige jongen van Marokkaans-Nederlandse komaf, hij groeide op in de Schilderswijk. Met deze serie won Van Mill de 2e prijs binnenland documentair bij de Zilveren Camera. Haar werk is inmiddels vijf keer bekroond bij de de Zilveren Camera, de fotojournalistieke prijs van Nederland. Daarnaast wordt haar documentaire werk als haar kunst tentoongesteld en in oplages verkocht.

Met haar journalistieke en artistieke oog observeert en reflecteert Van Mill de maatschappij. Thema’s die terugkomen in haar werk omvatten maatschappelijke en culturele onderwerpen, onder andere kwetsbaren in de samenleving, integratie, verdeeldheid en ongelijkheid, en daarnaast de schoonheid van het menselijke bestaan en het alledaagse. Kwetsbaarheid en kracht komen samen in haar werk. Voor Van Mill is het belangrijk om de werkelijkheid te benaderen en de gevoels- en belevingswereld wereld van de betrokkenen weer te geven.

Door vooruit te denken en situaties aan te voelen streeft Van Mill er naar dat ‘ene’ ogenblik voor altijd in beeld te vangen.

* Photojournalism is not a Hobby is een beweging van fotojournalisten voornamelijk uit Nederland die ervoor willen zorgen dat de fotojournalistiek in binnen- en buitenland op een eerlijke en gezonde manier wordt uitgevoerd. @ Photojournalism is not a Hobby

Het belang van fotojournalistiek: ‘Een belangrijke voorwaarden voor een goed werkende democratie is de maatschappij te informeren. Professionele journalisten en fotojournalisten dienen te handelen met een kritische blik en vanuit onafhankelijkheid en waarheidsvinding, hierdoor worden fake-news en propaganda tegengegaan. De fotojournalist communiceert door middel van beeld het verhaal, een beeld is onuitwisbaar en toont de weergave van dat moment, wat in tekst alleen niet te vangen is.’

English text

Inge van Mill (1976, the Netherlands) has been working as a professional independent photographer for the past sixteen years. She creates her own art and documentary projects, her photos are exhibited at several exhibitions and professional art fairs as well as sold in limited editions. Furthermore she receives assignments in portraits, photojournalism and reportages for various clients. Vulnerability as a strength assembles in her work, which distinguished by form, content and emotions, an unique and intriguing layering arises, which creates a vivacity and depth in her work.

She discovered photography at Sint Lucas in Boxtel, where she graduated in 1998. She continued her study at the Royal Academy of Art (KABK) in The Hague in the Netherlands, where she graduated Photography in 2002. Since then she won several awards in different categories of the ‘Zilveren Camera’, the Dutch professional photojournalism award.

With an eye for humanity, journalism and art she observes and reflects society. Reoccurring themes in van Mill’s work are social issues, involving those who are vulnerable, issues of integration, conflict and inequality combined with the beauty of human existence and the everyday life. For her it is important to approach the personal and the emotional world.

The projects of Van Mill: Isabouckar, Primary and Kamigakari, creats a new reality, it brings the inside and outside world together.

By thinking ahead and tuning into the moment, van Mill aims to capture that ‘one’ fleeting moment forever.